Likwidacja Stowarzyszenia Zwykłego
Jeśli członkowie stowarzyszenia chcą rozwiązać stowarzyszenie zwykłe (osiągnęło swój cel, brak woli członków do kontynuowania działalności, wyczerpanie środków finansowych), należy przeprowadzić następujące czynności:
Etap 1 - Rozwiązanie stowarzyszenia
Zwołanie walnego zebrania członków i podjęcie uchwał o rozwiązaniu stowarzyszenia, wyznaczeniu likwidatora i przeznaczeniu środków finansowych. W przypadku nie wyznaczenia likwidatora zostaje nim przedstawiciel stowarzyszenia. Z zebrania należy sporządzić protokół z podjętymi uchwałami i listę obecności.
Sporządzone dokumenty likwidator w terminie 7 dni składa do organu nadzorującego (Starostwa Powiatowego w Gołdapi, ul. Krótka 1, 19-500 Gołdap) celem wpisania informacji w ewidencji stowarzyszeń zwykłych.
- zawiadomienie o wszczęciu postępowania likwidacyjnego,
- protokół z walnego zebrania (wraz z uchwałami o rozwiązaniu stowarzyszenia, wyznaczeniu likwidatora i przeznaczeniu majątku zlikwidowanego stowarzyszenia),
- lista obecności na zebraniu.
Etap 2 - Likwidacja stowarzyszenia
Wyznaczony likwidator podejmuje czynności likwidacyjne:
- podaje komunikat do publicznej wiadomości o wszczęciu postępowania likwidacyjnego (min. 21 dni)
W trakcie 21 dni:
- reguluje zobowiązanie powstałe w toku działalności stowarzyszenia,
- sporządza sprawozdanie finansowe,
- pozostały majątek stowarzyszenia przeznacza na cele określone w regulaminie lub w uchwale podjętej w tej sprawie). UWAGA! Koszty likwidacji pokrywane są z majątku stowarzyszenia.
Etap 3- Po dokonaniu czynności likwidacyjnych likwidator składa do organu nadzoru:
- wniosek o wykreślenie stowarzyszenia z ewidencji
- kopia sprawozdania finansowego
- oświadczenie, że informacja o likwidacji stowarzyszenia została podana do publicznej wiadomości i zaspokojone zostały zobowiązania wierzycieli.
Organ wykreśla stowarzyszenie z ewidencji w terminie do 7 dni od dnia złożenia wniosku i wydaje dokument potwierdzający.
Pamiętaj!
Po wykreśleniu stowarzyszenia z ewidencji likwidator informuje właściwy urząd skarbowy (zgłoszenie aktualizacyjne - na formularzu NIP-2) i urząd statystyczny, (na formularzu RG-OP); załączając dokument potwierdzający wykreślenie z ewidencji wydany przez Starostę .
Opłaty
Złożenie zawiadomienia o rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego oraz wykreślenie z ewidencji jest bezpłatne. Informacje o wpisaniu likwidacji oraz wykreśleniu stowarzyszenia otrzymasz z urzędu.
Termin i sposób załatwienia
Jeśli złożony wniosek jest kompletny, wpis w ewidencji stowarzyszeń zwykłych dokonany zostanie w terminie 7 dni od dnia wpływu. Jeśli wniosek zawiera braki, likwidator stowarzyszenia zostanie wezwany do uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Nieuzupełnienie braków w terminie 14 dni powoduje jego bezskuteczność.
Likwidator stowarzyszenia zostanie niezwłocznie powiadomiony o wpisaniu informacji o rozwiązaniu stowarzyszenia oraz wykreśleniu stowarzyszenia z ewidencji albo bezskuteczności wpisu.
Załączniki
- wniosek o wykreslenie - wzór_org
- tekst_informacja_o_procedurze_org
- Zawiadomienie o zakończeniu procesu likwidacji_wzor_org
- protokol z walnego zebrania dot. rozwiązania stowarzyszenia - wzór_org
- Uchwała_w_spr_rozwiązania stow_wzor_org
- lista obecności - wzór_org
- obwieszczenie w sprawie likwidacji - wzór_org
- zawiadomienie o likwidacji - wzór_org